مرکز ارتقاء آگاهیهای دندانپزشکی پارسه
مرکز ارتقاء آگاهیهای دندانپزشکی پارسه
حوزه فعالیت: برگزاری دورههای علمی دندانپزشکی، کلاسهای آمادگی آزمون دستیاری دندانپزشکی
سایت: dparseh.com
آدرس:
شعبه فاطمی:
تلفن: ۸۸۹۸۶۴۰۳ و ۸۸۹۶۱۵۳۰
شعبه ونک: تهران، میدان ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا، پلاک ۳، طبقه اول، واحد ۳
تلفن: ۸۸۸۸۴۸۰۲-۳ | ۸۸۸۷۸۶۵۷-۶۲|۸۸۸۸۹۱۵۶
شعبه توانیر: تهران، خیابان توانیر شمالی، بعد از پل همت، کوچه هومان، پلاک ۲، طبقه پنجم
تلفن: ۶۱-۸۸۸۷۸۶۵۷
درباره پارسه (به نقل از سایت رسمی موسسه):
موسسه دندانپزشکی پارسه، از سال ۱۳۸۶، با هدف خدمت رسانی به داوطلبان آزمون رزیدنتی فعالیت خود را آغاز نموده است. این موسسه با دارا بودن کادری مجرب؛ برگرفته از بهترین اساتید و مشاوران و با ارائه برنامه ریزیهای دقیق علمی و آموزشی؛ مسیر را برای داوطلبان آزمون رزیدنتی هموار نموده است.
حسن نیت و اخلاص کاری مجموعه پارسه، تعداد چشمگیر رتبههای تک رقمی و همچنین آمار قابل توجه پذیرفته شدگان پارسه در آزمون دستیاری دندانپزشکی، سبب نیکنامی و اعتماد تعداد کثیری از فارغ التحصیلان و دانشجویان شده است؛ به گونهای که این اعتماد بی نظیر، ما را بر آن داشته تا با ارائه جدیدترین خدمات کمک آموزشی (شامل اپلیکیشن و نرم افزار واقعیت افزوده) گامی بزرگ را در جهت اعتلای این وظیفه خطیر برنهیم.
خدماتی را که این مجموعه برای دندانپزشکان محترم فراهم نموده است؛
·برگزاری کلاسهای حضوری و غیرحضوری (دانلود- هارد و DVD) آمادگی آزمون رزیدنتی دندانپزشکی
·دورههای حضوری و غیرحضوری زبان انگلیسی
·برگزاری کلاسهای مرور سریع (حضوری و مکاتبهای)
·آزمونهای جامع
·بانک سوالات پشتیبان
·ارائه برنامه ریزی مرور فشرده
·ارائه درسنامههای هوشمند (همراه با نرم افزار واقعیت افزوده)
·اپلیکیشن پارسه
·ارائه مشاوره عمومی و فردی (حضوری- تلفنی) جهت تنظیم ساعات مطالعه و استفاده بهینه از آن
•برگزاری دورههای ترمیمی و زیبایی، پروتز، اندو و پریو (تئوری و عملی)
گفتگوی اختصاصی دندانه با دکتر کسری طبری درباره آزمون دستیاری دندانپزشکی و فعالیتهای موسسه پارسه
رقابت برای ورود به دوره تخصص دندانپزشکی روز به روز شدیدتر میشود؛ میل به تخصصگرایی در میان جامعه از یک سو و افزایش تعداد دانشآموختگان دکترای عمومی دندانپزشکی از سوی دیگر، بر شمار مشتاقان ادامه تحصیل در رشتههای تخصصی افزوده است.
طبیعی است که در چنین فضای رقابتی دیگر مطالعه فردی کتابهای مرجع کفایت نکند، زمان محدود است و شمار و قدرت رقبا بالا. باید دستبه دامان کسانی شد که این راه را رفتهاند و چالشهای مسیر را بهتر میشناسند. لزوم وجود موسسات آمادگی آزمون دستیاری درست در چنین فضایی احساس میشود.
در میان دانشآموختگان دندانپزشکی سالهای اخیر بعید است کسی دکتر کسری طبری و موسسه تحت مدیریت او را نشناسد. دکتر طبری و موسسه پارسه سالهاست که در حوزه آموزش تکمیلی و دورههای امادگی آزمون دستیاری دندانپزشکی فعالیت میکنند و در چند سال اخیر به پشتوانه تجربه و خدمات متنوع به داوطلبان آزمون، تقریبا تمام موسسات رقیب را پشت سر گذاشته و بیشترین سهم را در آمار قبولی دوره تخصص داشته است.
دکتر طبری دانشآموخته دانشکده شهید بهشتی و متخصص رشته دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است. او سالهاست در کنار فعالیتهای علمی و درمانی، با بنیانگذاری «مرکز ارتقاء آگاهیهای دندانپزشکی پارسه» به مشاوره و برنامهریزی تحصیلی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری دندانپزشکی مشغول است.
به بهانه آغاز دوره کلاسهای آمادگی برای آزمون دستیاری سال ۹۵ با دکتر کسری طبری به گفتگو نشستیم تا درباره چند و چون برگزاری آزمون دستیاری سال ۹۴ و شرایط برگزاری این آزمون در سال آینده بیشتر بدانیم.
– آقای دکتر طبری! چه شد که شما به حوزه آموزشهای تکمیلی و آمادگی آزمون رزیدنتی دندانپزشکی وارد شدید؟
من تقریبا به مدت ۸ سال به عنوان معلم راهنمای دانش آموزان (در مقطع پیش دانشگاهی) در یکی از دبیرستانهای برتر تهران مشغول به فعالیت بودم و برنامههای آموزشی و مشاوره درسی این عزیزان را بر عهده داشتم. گرچه به دلیل مشغله شخصی (در آن برهه زمانی دانشجو و سپس رزیدنت بودم) زمانهای محدودی را در خدمت این دوستان بودم؛ اما هدفم این بود که مفید و کارآمد باشم و با حداکثر انرژی و انگیزه تمامی تلاش خود را برای موفقیت این دانش آموزان به کار گیرم و به عنوان یک دوست در کنار آنها باشم و امروز باعث خوشحالی و سعادت است که بسیاری از این بزرگواران در رشتههای فنی و مهندسی در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در کسوت استادی بسیار موفق هستند.
گذشته از این همواره ایدهها و دیدگاههایی در زمینه مدیریت آموزش دندانپزشکی در ذهن داشتم که علاقهمند بودم فارغ از بروکراسیهای اداری و حواشی جانبی، آنها را بررسی و اجرا کنم و بدین طریق بتوانم الگوهای خوب و مناسبی برای آموزش دندانپزشکی ارائه نمایم و تا زمانی که بتوانم با خلاقیت فردی و بدون الگوبرداری و تقلید از کار گذشتگان، روشها و ایدههای جدیدی مطرح سازم با انگیزه بالا این کار را ادامه خواهم داد.
همچنین جهت حضور در کنگرههای دندانپزشکی، شرکت در دورههای بازآموزی و برگزاری برنامههای مدون، هر زمان که احساس نمودهام میتوانم با ارائه یک موضوع، بار کوچکی از روی دوش دندانپزشکان بردارم، نهایت تلاش، انرژی و زمان را اختصاص دادهام.
تدریس و معلمی همواره جزء علایق شخصی من بوده و هست. بههرحال هر فردی باید به خواسته و تمایلات درونی خود که با آنها احساس رضایت مینماید، توجه کند، شاید دوستان دیگر من با ورزش و هنر و… این رضایتمندی را بدست میآوردند؛ اما من زمانیکه شبها از کار کلینیک به منزل باز میگشتم و تا پاسی از شب در ارتباط با دانشآموزان و پاسخگوی آنها بودم؛ احساس مفید و تاثیرگذار بودن داشتم و رضایت خداوند را بیشتر حس میکردم. پس از اتمام دوره رزیدنتی نیز مشابه این فعالیتها را برای دانشجویان در دانشگاه انجام میدادم و تقریباً تنها فردی هستم که بیش از یک دهه به داوطلبان آزمون ورودی برای مطالعه درست مشاوره میدهم. بههرحال کار و تلاش با چنین حجم زیادی، شوق و انگیزه بالایی میطلبد که در تمام این دوران؛ چه دانش آموزان و چه دانشجویان همواره با محبتهای بیدریغ خود، یار و همراه و مشوقم بودهاند.
– موسسه پارسه از چه سالی و به چه ترتیبی شکل گرفت و تا امروز چه دورهها و تجربیاتی را پشت سر گذاشته است؟
برای نظم بخشی و اجرای برنامهها در یک چارچوب منظم و هدفمند و بهرهگیری حداکثری از تلاشهای علمی و آموزشی بر آن شدم که تمام فعالیتهایم را در قالب یک مجموعه، بطور متمرکز انجام دهم تا بتوانم به همکاران بیشتری کمک نمایم؛ لذا در سال ۸۶ مجموعه دندانپزشکی پارسه را ثبت و به منظور ارائه خدمات بیشتر در حد جامعه با ثبت یک مرکز مردم نهاد (NGO) در وزارت کشور، حیطه آن را گسترش دادم؛ سپس برای اطلاع رسانی جامع در حیطه آمادگی آزمون رزیدنتی دندانپزشکی، مجوز لازم جهت انتشار فصلنامه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۱ اخذ نمودم تا بتوانم به کمک این مجموعه حداکثر بازدهی ممکن را ایجاد نمایم.
با توجه به اینکه پارسه اولین مرکز آمادگی رزیدنتی دندانپزشکی محسوب میشود، به عنوان پیشرو در این مسیر ناگزیر به تحمل سختیهای بسیاری شده که بسیاری از آنها اجتناب ناپذیر بود. البته به واسطه پیمودن آن نشیب و فرازها، تجربهای مبتنی بر علم کسب نمودهایم که میتواند برای راهنمایی علاقمندان به ادامه تحصیل در دوره رزیدنتی دندانپزشکی، بسیار موثر و راهگشا باشد. اینکه همواره و همه جا تاکید میکنم تجربه مبتنی بر علم بدین دلیل است که شاید فردی بعنوان یک دندانپزشک تجربی حتی بمدت ۳۰ سال مشغول به کار باشد؛ اما چون دانش کاملی ندارد و به علم روز آگاه نیست؛ گذر زمان و تجربه به تنهایی برای او مفید نباشد؛ بلکه حتی او را دورتر ساخته و از انجام خدمات با کیفیت بیبهره مینماید. اما ازسوی دیگر تجربه چیزی است که در هر هیچ کتاب یا مقالهای دست یافتنی نیست؛ بلکه باید حرکت نمود، تلاش کرد، هزینههای مادی و معنوی آن را در طول زمان و مسیر زندگی پرداخت نمود تا پختگی لازم بدست آید؛ خصوصاً در این کارهای مهم و حساس؛ به همین دلیل توصیه من به داوطلبان این است که به افراد کم تجربه و بعضا بیتجربه که از یک مسیر طولانی و سخت فقط قسمت یا قسمتهایی از آن را بصورت شخصی تجربه نمودهاند، تنها بعنوان یک نمونه نگاه کنند. در طی تجربیات۱۴-۱۳ سالهام تقریباً با اکثر قریب به اتفاق داوطلبان آزمون ورودی همراه بودهام، از مسیر و تجربیات تک تک آنها آگاهم و حالتهایی را دیدهام که تنها خاص همان افراد بوده است؛ به عبارت دیگر، این مسیر نسخه واحدی برای همه ندارد و برای هر فرد باید بر اساس شرایط و موقعیت کاری و خانوادگی وی برنامهریزی انجام شود. محتمل است که در طی این مسیر مشکلاتی برای هر یک از داوطلبان ایجاد شود که هر کدام از آنها، باید در جایگاه خود و بصورت ویژه حل شوند و این، نیازمند تجربهای طولانی است که با صرف ادعا میسر نمیباشد.
– آمار قبولی موسسه پارسه در سالهای اخیر چگونه بوده است؟
آمار سالهای اخیر بخوبی نشان میدهد که تقریباً بیشتر داوطلبان دارای رتبههای تک رقمی و دو رقمی همچنین بیش از ۹۰ درصد پذیرفته شدگان در آزمون رزیدنتی، از داوطلبان پارسه بوده و از خدمات آن بهره بردهاند. این موضوع در جشن پارسه که هر ساله پس از اعلام نتایج برگزار میشود، به وضوح مشهود، قابل ملاحظه و باعث افتخار است. عزیزانی با شرایط بسیار خاص و ویژه که در این برنامه حضور مییابند؛ گواه خوبی بر این مدعا هستند.
– برای داوطلبان آزمون سال ۹۵ چه امکانات و شرایط ویژهای تدارک دیدهاید؟
هر سال خدمات جدید و ویژهای بر اساس خلاقیتهای مجموعه و بدون کپی برداری از سایر موسسات آموزشی برای خدمات رسانی بهتر به داوطلبان ارائه میشود که هر کدام در نوبه خود منحصر بفرد است. اینکه عرض میکنم منحصر بفرد، بدین دلیل است که موسسات کنکور با سابقه ۳۰-۲۰ ساله هم، تاکنون در این حوزهها ورود نکردهاند. برای سال ۹۵ پارسه برای اولین بار در کشور نرم افزاری ارائه نموده است که در پایان هر درس، دانشجو میتواند به کمک آن، قسمتهای لازم و مورد نظر خود را خلاصه برداری نماید. تجربه نشان میدهد که هر ساله داوطلبان در روزهای پایانی مطالعه و نزدیک به آزمون، خواستار خلاصهای هستند تا بتوانند مطالب مهم را سریعاً جمعبندی نمایند، اما واقعیت مسلم این است که خلاصه هر فرد تنها مبتنی بر علم و محفوظات شخصی همان فرد است و برای سایرین قابل استفاده نمیباشد؛ به همین منظور این نرم افزار به گونهای تهیه شده تا هر داوطلب به صورت انحصاری و فردی قسمتهای مهمی را که در طول دوره مطالعه، تفکیک و علامت گذاری نموده است، در پایان به صورت منسجم جمعآوری و بصورت کاغذی از آن پرینت گرفته و برای روزهای مهم پایانی استفاده نماید.
امکان دیگری که برای داوطلبان آزمون ۹۵-۹۴ درنظر گرفته شده است، نرم افزار موبایل پارسه میباشد که در این نرم افزار امکان استفاده آنلاین از فایل صوتی جلسات تدریس شده توسط اساتید و مطالعه متن تمامی دروس بر روی گوشی تلفن همراه هوشمند فراهم شده است؛ تا بدین طریق دانشجویان بتوانند همواره این مطالب را هر کجا که هستند به همراه داشته باشند و فایل صوتی آن را به همراه متن درسنامه چندین بار مطالعه نمایند.
بهرهمندی از نرم افزار واقعیت افزوده که در انتهای هر درسنامه قرار میگیرد از خدمات جدید دیگر پارسه است که به کمک آن، تعداد ۱۰۰ سوال اضافه از همان درس برای داوطلب قابل دسترسی خواهد بود؛ به علاوه مشاورههای خاص همان برهه زمانی بصورت سریع و آنلاین در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. بدیهی است این سامانه در روزهای پایانی آزمون بسیار مهم و تعیین کننده است تا داوطلبان بتوانند با تمرکز و روحیه بالا در جلسه آزمون حاضر شوند.
راهکار دیگری که برای افزایش سرعت مطالعه علاقمندان به شرکت در آزمون رزیدنتی سال ۹۵ درنظر گرفته شده است؛ استفاده از نرم افزاری است که به کمک آن میتوان فایل تدریس کلاسها را با دور تندتر از معمول مطالعه نمود. به علاوه این نرم افزار این امکان را میدهد که داوطلب بتواند با دور کمتر از حالت عادی، فایل مربوطه را بررسی نماید تا بدین وسیله فرصت کافی برای یادداشت برداری نکات کلاس داشته باشد و مجبور نباشد مجدد به عقب بازگردد.
– شاید اولین پرسشی که یک دانشآموخته دندانپزشکی عمومی با آن مواجه باشد این است که در شرایط علمی، اجتماعی و اقتصادی فعلی جامعه دندانپزشکی، آیا تلاش برای قبولی در آزمون رزیدنتی و ورود به دوره تخصص کار درستی است؟
با توجه به افزایش تعداد دانشکدههای دندانپزشکی از ۱۸ دانشکده در سال ۸۴ به ۶۰ دانشکده در سال ۹۲؛ بنظر میرسد یک سونامی فارغ التحصیل دندانپزشکی در راه باشد که فعالیت و رقابت را در آینده برای دندانپزشکان عمومی؛ خصوصاً افرادی که تازه فارغ التحصیل شدهاند، بسیار دشوار میکند؛ از سوی دیگر فرهنگ جامعه نیز به این سمت سوق مییابد که خواستار خدمات تخصصیتر است؛ مثلا تقریباً بیشتر خانوادهها برای فرزند خود به دنبال متخصص دندانپزشکی کودکان هستند و یا برای بدست آوردن کلیشههای اختصاصی آنالیز و اسکن استخوان نیازمند متخصص رادیولوژی دندانپزشکی هستیم؛ کاری که دیگر در کلینیکهای رادیولوژی پزشکی امکان پذیر نیست و در سایر رشتهها نیز به همین ترتیب. در نتیجه دندانپزشکان متخصص با یادگیری و کسب مهارتهای ویژه میتوانند بیمارانی با درمانهای دشوار را هدایت نموده و در صورت بروز مشکل احتمالی در اواسط یا اواخر درمان، آن را بخوبی مدیریت نمایند.
بهرحال ورود به دورههای تخصصی اعتماد به نفس و آرامشی برای دندانپزشک ایجاد مینماید که میتواند از کار خود لذت بیشتری ببرد و این نتیجه زحمتی است که فرد برای کسب علم متحمل گردیده است.
– با توجه به فضای رقابتی فعلی آزمون دستیاری دندانپزشکی، به نظر شما، یک دانشآموخته با سطح متوسط علمی تحصیلی، چه مدت زمانی را باید برای آمادگی آزمون صرف کند؟
برای یک دانش آموخته متوسط حداقل ۱۰-۹ ماه مطالعه مستمر و متمرکز توصیه میشود؛ اما برای فردی با ضریب هوشی بالا و پایه درسی خوب ۷-۶ ماه نیز میتواند راهگشا و موثر باشد؛ چه اینکه هر ساله میبینیم دانشجویان ترم آخر که از سهمیه استعداد درخشان و نخبگان استفاده مینمایند؛ علیرغم حضور در دانشکده و گذراندن پایان نامه، رتبههایی در حد عالی کسب میکنند.
اگرچه قابلیتها و استعداد فردی فاکتوری است که بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ اما با دو فاکتور قابل جبران است: ۱- همت، تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر ۲- داشتن راهنمایی مناسب برای پیمودن صحیح و درست راه از کوتاهترین مسیر ممکن؛ به گونهای که بدون اتلاف وقت، تنها نکات و مطالب لازم و ضروری آموخته شود.
– شانس قبولی در آزمون دستیاری برای یک دندانپزشک با سطح علمی متوسط چقدر است؟
اگر در بازه زمانی که عرض کردم یک دندانپزشک با سطع علمی متوسط حداکثر دو شیفت (مثلا دوعصر) کار کند، در این شرایط فعلی که هنوز دانشجویان دانشکدههای جدید فارغ التحصیل نشدهاند، احتمال قبولی ۸۰-۷۰ درصد است.
– فضای رقابتی آزمون دستیاری سال ۹۴ در مقایسه با سالهای گذشته چگونه بود؟ آیا رفته رفته رقابت برای آزمون سختتر میشود؟ پیشبینی شما برای سال ۹۵ چیست؟
با توجه به قانون جدید مبنی بر گذشت دو سال از زمان فارغ التحصیلی (بجز دو مورد استثناء یعنی متاهلین و استعداد درخشان)، تعداد شرکت کنندگان کاهش یافته است و این فرصت مناسبی است برای سایر دوستان که بتوانند به خوبی از آن استفاده نمایند.
قطعا تا چند سال آینده با افزایش حجم افراد فارغ التحصیل رقابت برای دستیابی به یونیت تخصصی دشوارتر و رقابت پیچیدهتر میشود.
– ظاهرا معادله نمره-رتبه در آزمون ۹۴ با ۹۳ تفاوت چشمگیر داشت و بسیاری از داوطلبان از رتبه کسب شده امسال خود غافلگیر شدند؟ دلیل این تفاوت چیست؟
در آزمون امسال (۹۳-۹۴) میانگین نمرات داوطلبان بالاتر از سالهای گذشته بوده که آسانتر و منطقیتر بودن سوالات یکی از دلایل عمده آن است. استفاده تعداد بیشتری از دانشجویان از خدمات کمک آموزشی پارسه هم در این میان بیتاثیر نبوده است؛ زیرا امسال با برگزاری آزمونهای متعدد سطح آمادگی دانشجویان ارتقا بیشتری یافته بود؛ بعنوان مثال رتبه اول آزمون رزیدنتی، در آزمون جامع پایانی پارسه موفق به کسب رتبه چهارم گردید.
– سطح سوالات آزمون ۹۴ چگونه بود؟ ظاهرا امسال تعداد سوالات غلط و حذف شده کمتر از دورههای پیشین بود.
بله امسال سوالات به استانداردهای علمی نزدیکتر بود؛ البته باز هم در بعضی دروس جای تامل و دقت بیشتری وجود دارد.
– به نظر شما در سال ۹۴ کدام رشتهها در انتخاب رشته اولویت انتخاب داوطلبان بودند؟
امسال بیشتر رشته ارتدنسی، جراحی، اطفال و سپس پروتز بیشترین متقاضی را داشتند. بعد از آن بهترتیب پریو، ترمیمی و اندو و رادیولوژی بودند.
– با توجه به فضای رقابتی آزمون دستیاری، شرکت در کلاسهای آمادگی آزمون تا چه حد برای داوطلبان لازم و ضروری است؟ آیا دوره مطالعه صرف رفرنسها گذشته است؟
رفرنسها با حجم بسیار زیادی که دارند اجازه تمرکز و یادگیری منسجم را نمیدهند؛ زیرا با صرف زیاد زمان مطالعه، دیگر فرصتی برای مرور و تسلط باقی نمیگذارند. در این آزمون تسلط به مطالب و نکات، حرف اول و آخر را میزند. تنها افرادی روز آزمون موفق هستند که درسها و نکاتی را که خواندهاند با تسلط و تمرکز زیاد در جلسه امتحان به خاطر بیاورند؛ بنابراین حجم کم اما تسلط بیشتر، نتایج بسیار بهتری به همراه دارد.
مهمترین فلسفه کلاسهای کمک آموزشی، هدایت آموزشی داوطلبان در طی نمودن مسیر در این دوره است. داشتن برنامهای منظم همراه با پشتیبانی سیستماتیک مرحله به مرحله، رمز موفقیت داوطلبان هر ساله پارسه است. بعبارت دیگر در زمانهایی که اکثر داوطلبان خسته شدهاند و یا از دورهای لازم عقب ماندهاند، نیاز است انگیزه و شوک مجددی به کمک مشاوری کارآزموده و با تجربه به آنها وارد شود.
تجربه اجرای هر ساله این دورهها و پیمودن نشیب و فرازهای متعدد با داوطلبان سبب میشود که در طی مسیر، مشکلات احتمالی قابل پیش بینی باشد و بتوان آنها را با تدبیر و حوصله برطرف نمود.
-اساتیدی که در این کلاسها تدریس مینمایند بر چه اساسی گزینش میشوند؟
مهمترین ملاک، انگیزه بالا و علاقمندی اساتید است که در این میان اساتید جوان با علاقه و انگیزه بیشتری برای تدریس این کلاسها اعلام آمادگی و همکاری مینمایند. فاکتورهای تاثیرگذار دیگر؛ توانمندی علمی، قدرت بیان خوب، صرف وقت مناسب، همکاری و پیگیری برنامهها با مسئولین آموزشی موسسه، تعامل مناسب با دانشجویان جهت پاسخگویی به سوالات، تعهد کاری و اخلاقی و در یک کلام معلم خوبی باشند.
– در حال حاضر چند موسسه آموزشی در حوزه آمادگی آزمون دستیاری دندانپزشکی فعالیت میکنند؟
در حال حاضر موسسه پارسه و جهاد دانشگاهی هستند که بصورت متمرکز و با داشتن تجربه اجرایی در زمینه برنامه ریزی و اجرای این کلاسها در حال فعالیت هستند. با توجه به دشواری زیاد کار و نیاز به صرف وقت و هزینه بالا، تعدادی موسسات در گذشته مشغول به فعالیت بودند که بعضاً حتی در اواسط دوره با رها نمودن دانشجویان به کار خود خاتمه دادند!
-نظر شما درباره رقابت سالم بین مراکز و موسسات آموزشی چیست و چه ملاکها و معیارهایی باید مدنظر قرار گیرد؟
در یک رقابت صحیح و سازنده است که رشد، پیشرفت و بالندگی حاصل میشود و در مجموع بسیار خوب است که هر کدام سعی میکنند با ارائه خدمات کمی و کیفی بهتر، رضایتمندی بیشتری از داوطلبان را جلب نمایند؛ اما مهم پایبندی به ملاکها و معیارهای آن است که متاسفانه به دلیل عدم رعایت این موارد، اصل رقابت را زیر سوال میبرد.
در نخستین گام هر یک از مراکز و موسسات آموزشی باید دارای برنامه و سیستمی منحصر بفرد و خاص خود باشند که توسط متولیان آن بدون نسخه برداری و با خلاقیت شخصی طراحی و ارائه شده است. اگر این نکته مهم رعایت نشود، به طور کلی رقابت معنا پیدا نمیکند. بهرحال هر سیتمی با صرفه هزینههای زیاد مادی و معنوی توانسته است با غلبه بر مشکلات به تجربیات، برنامهها و راهحلهایی دست یابد که برای آن زحمت کشیده است. البته تبادل متقابل تجربیات و اطلاعات بسیار خوب و سازنده است و سبب هم افزایی میشود.
نکته دیگر آن است که انتخاب اساتید در موسسات آموزشی بر اساس همدلی، علاقه به آموزش و معلمی و با هدف پیشرفت و ارائه خدمات بهتر به داوطلبان باید صورت پذیرد؛؛ نه ضعیف جلوه دادن سایر موسسات آموزشی دیگر. بسیار مشاهده میشود که یک سری از اساتید که از تدریس در موسسه آموزشی به دلایل گوناگون باز ماندهاند، برای جبران و اثبات توانمندیهای خود ائتلافی تشکیل میدهند؛ اما چون هدف اصلیشان رقابت نادرست است غالبا از آن نتیجهای نمیگیرند.
– پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به ابزار (گجت)های هوشمند، چه تغییراتی را در حوزه آموزشی ایجاد کرده و چه امکاناتی به آن افزوده است؟
پیشرفتهای چشمگیری که امروزه در حوزه فناوری اطلاعات (IT) انجام شده باعث ارتقاء سطع کیفی آموزش شده و سرعت انتقال اطلاعات را چند صد برابر نموده است؛ بعنوان مثال در دو سال اخیر، دیگر برای دانشجویان و دندانپزشکانی که در سایر استانها هستند، نیازی به تکثیر و پست کردن DVDهای آموزشی نبوده و کلیه داوطلبان غیرحضوری میتوانند حداکثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از برگزاری کلاسها، به فایلهای تدریس اساتید به راحتی و با صرف زمانی کمتر در سامانه شخصی خود (LMS) دسترسی داشته باشند و با یک بار دانلود نمودن هر فایل، آنها را روی کامپیوتر شخصی خود نصب و هر چند بار که لازم داشته باشند مطالعه نمایند.
– به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه آموزشهای تکمیلی و آمادگی آزمون دستیاری، چه توصیههایی برای داوطلبان آزمون سال ۹۵ دارید؟
ضمن تشکر از ابراز لطف و محبت شما، توصیه من به داوطلبان و علاقمندان به موفقیت در آزمون رزیدنتی این است که از پراکنده خوانی و استفاده همزمان از چندین منبع، جداً پرهیز نمایند؛ بعنوان مثال اگر در یک درس جراحی تصمیم گرفتند کتاب خلاصه آن (CDR) را مطالعه نمایند؛ دیگر سایر جزوات را فراموش کنند و تنها همان کتاب را دقیق، خوب و در دور زیاد مطالعه نمایند تا به تسلط کافی برسند.
توصیه دیگر اینکه به کتابهای مرجع فقط زمانی مراجعه نمایند که در مبحثی دچار ابهام هستند و مطلب را از روی درسنامه یا جزوه خوب متوجه نشدهاند و یا نیاز دارند زیرنویس شکل یا جدولی را با دقت بیشتر ببینند؛ در غیر اینصورت حجم زیاد کتب مرجع، زمان را از آنها میگیرد.
توصیه آخر هم اینکه از مراجعه به افراد و موسسات بدون تجربه و صلاحیت اجرایی لازم جدا پرهیز نمایند تا خدای ناکرده یک سال از عمر گرانبهای این عزیزان هدر نرود.
منبع:دندانه