تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ایمپلنت با برند چینی در بازار وجود ندارد

ایمپلنت با برند چینی در بازار وجود ندارد

 

گفتگو با بابک شهبازیان، مدیرعامل شرکت واردکننده تجهیزات دندان‌پزشکی و ایمپلنت سیناگستر پیشرفت

سمانه جعفری: برای مصاحبه با یکی از دندان‌پزشکان به مطب وی مراجعه کرده بودم، زمانی‌که منتظر بودم تا پزشک کار درمانی بیمار را به اتمام برساند و نوبت مصاحبه بنده فرابرسد، متوجه صحبت‌های بیمار با پزشک موردنظر شدم. بیمار که خواهان دریافت درمان ایمپلنت بود، با نگرانی زیادی راجع‌به این موضوع سوال می‌پرسید. نگرانی وی به کیفیت و قیمت ایمپلنت مربوط بود. پزشک به بیمار اطمینان می‌داد، اما نکته اینجا است که نگرانی بیمار به‌خاطر نتیجه درمان، نگرانی بسیاری از بیماران خواهان عمل ایمپلنت است. به سراغ بابک شهبازیان، مدیرعامل شرکت واردکننده تجهیزات دندان‌پزشکی و ایمپلنت سیناگسترپیشرفته، رفتیم و وی را به مصاحبه‌ای با سپید دعوت کردیم که در ذیل آن را می‌خوانید.

بی‌اعتمادی نسبت به جنس و کیفیت ایمپلنت‌ها منجر شده تا مردم به سمت این درمان نروند. چگونه می‌توان اعتمادی را که به واسطه مصرف کالایی که ساخته کشورهایی با سابقه تولید محصول بی‌کیفیت و صادرات آن به جهان است بازسازی کرد؟
ایمپلنت به عنوان بهترین شیوه درمان بی‌دندانی شناخته شده است. این روش امتحان خود را پس داده و در همه‌جای دنیا مورداستفاده است. روزانه میلیون‌ها نفر در جهان از این روش درمانی بهره می‌گیرند و می‌توان گفت که هیچ عارضه‌ای ندارد. البته به شرطی که همه استانداردها رعایت شود.

چیزی که وجود دارد، همین است که همگان به مطلوب بودن این عمل واقف هستند، اما عوامل جانبی دراین مورد مداخله می‌کند و از درجه اعتبار آن می‌کاهد؟
دریک مرکز درمانی معتبر که به کار خود وارد است و از ایمپلنت‌های استاندارد استفاده می‌کند، می‌توان یک عمل ایمپلنت ایمن را انجام داد. چنانچه تمام شرایط مطلوب باشد، احتمال شکست درمان کمتر از ۲ تا ۳ درصد خواهد بود. البته این عمل با به‌کارگیری روش‌های مناسب و جدید با اقبال بیشتری روبرو است. به عبارت دیگر از هر ۱۰ نفری که عمل ایمپلنت را انجام می‌دهند، ۸ نفر با موفقیت صددرصد روبرو بوده و مشکل خاصی برایشان به وجود نخواهد آمد. از طرف دیگر ایمپلنت به یک سری عوامل دیگر نیز بستگی دارد. صرف اینکه پیچ ایمپلنت و قطعه‌ای داخل لثه کار می‌شود، ساخت کدام کشور است، کافی نیست. مجموعه‌ای از عوامل و فاکتورها در موفقیت یک عمل ایمپلنت تاثیر دارد. کیفیت یک ایمپلنت خوب علاوه‌ بر جنس به مهارت فردی که آن را کار می‌کند، موثر است.

آیا درخصوص قیمت آنها تعرفه ثابت شده‌ای وجود دارد؟
یکی از سردرگمی‌هایی که درمورد ایمپلنت وجود دارد، قیمت ایمپلنت‌ها است. قیمت ایمپلنت در تمایل مردم به استفاده ازاین روش تاثیر به‌سزایی دارد. پیامک‌هایی به دست مردم می‌رسد که قیمت ایمپلنت‌ها را از زیر یک میلیون تومان تا بیش‌از چهارمیلیون پیشنهاد می دهند. البته هر کدام از سطوح قیمتی در جایگاه خود منطقی به نظر می‌رسد. جنس ایمپلنت و اینکه ساخت کدام کشور باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خوشبختانه تاکنون ایمپلنت چینی در بازار مشاهده نکرده یا کمپانی چینی که به‌طور رسمی در ایران فعالیت داشته باشد، وجود ندارد. ایمپلنت‌هایی که با قیمت اکونومیک و ارزان وجود دارد، ساخت کشور کره است. پنج برند اصلی از ایمپلنت در ایران جاافتاده و طرفدار دارد، این ایمپلنت‌ها معتبر بوده و ثبت شده‌اند. محصولات این کمپانی‌ها تایید شده و دارای استانداردهای موردنظر از وزارت بهداشت بوده و مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی وابسته به وزارت بهداشت است. بنابراین از طرق قانونی وارد کشور می‌شود. کارشناسی شده و مدارک و مسندات لازم را دارند. ایمپلنت‌های برند ساخت کشورهای آمریکا، سوئد، سوئیسی گران‌تر بوده، چراکه کیفیت بالاتری دارد. از آنجایی‌که ایمپلنت کالای کوچکی بوده و امکان قاچاق چمدانی وجود دارد، بعضا دیده شده پزشکانی از این کالاهای قاچاق استفاده کرده و بیمار دچار عارضه شود. ایمپلنت با این‌که بسیار کوچک است، اما چنانچه اصل بوده و از مبادی قانونی وارد کشور شود، هولوگرام وزارت بهداشت برآن حک شده است. بیمار می‌تواند بسته‌بندی ایمپلنت را از پزشک خود درخواست کرده و آن را مشاهده کند.

نکته‌ای که در رابطه با ایمپلنت باید مدنظر قرار داد، این است که ایمپلنت یک درمان است، نه خرید کردن!

یعنی نباید نگران نتیجه درمان بود؟
مانند هر درمان پزشکی دیگری میزان موفقیت به فاکتور‌های متعددی نظیر دانش و مهارت درمانگر، شرایط سلامت کلی و موضعی بیمار، مراقبت‌های پس از درمان و در ‌‌نهایت برند قطعه مورد استفاده بر می‌گردد. بنابراین به جای تمرکز صرف بر مارک ایمپلنت لازم است نسبت به تمام این موارد بررسی انجام شود. ایمپلنت بیشتر از هر درمان دندان‌پزشکی دیگری حاشیه‌ساز است. دلیل این مسئله شاید تبادل مالی بالاتردر این حوزه و در نتیجه تداخل بیشتر جنبه‌های تجاری با این درمان باشد. حتی در زمان اوج رکود اقتصادی جهانی یکی از حوزه‌های اقتصادی-پزشکی که کمترین افت رونق را داشته، خرید و فروش تجهیزات مربوط به ایمپلنت‌های دندانی بوده است. تنوع در برندهای مختلف ایمپلنت تنها نشانه هیاهو در حوزه تجاری این محصول نیست؛ بلکه حکایت از پویایی علمی و نوآوری در این زمینه نیز دارد. درمانگری که تنها یک سیستم را انتخاب کرده و تمام بیماران را تشویق به استفاده از آن می‌کند قطعا بسیاری از بیماران را از فواید ویژه یک سیستم دیگر محروم می‌کند. سیستم ایمپلنت بر‌تر وجود ندارد. هر سیستم برای یک بیمار و شاید حتی برای یک دندان خاص بیمار بر‌تر است و تشخیص این مسئله به دانش درمانگر و به عبارتی کاتالوگ‌شناسی او برمی‌گردد.

سخن آخر؟
اینکه معتقد باشیم یک نوع سیستم بهترین نوع ایمپلنت است درست مانند این است که معتقد باشیم یک دارو بهترین دارو هست و تمام نسخه‌هایمان فقط شامل همین دارو باشد. درمانگر مورد اعتماد از لحاظ دانش و وجدان کاری را خودتان انتخاب کنید، اما انتخاب برند ایمپلنت را به او بسپارید. گران‌تر بودن یک برند خاص لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست. همچنین بهتر بودن کیفیت یک برند خاص تضمینی برای موفقیت آن نیست. یک ایمپلنت از برندی با بالا‌ترین کیفیت هم اگر مطابق اصول گذاشته نشود (مثلا بازسازی استخوان لازم در اطراف آن صورت نگیرد، زود‌تر از زمان مناسب بار گذاری شود، عوامل مخرب موضعی نظیر پلاک میکروبی یا فشار دندان قروچه حذف نگردند…) محکوم به شکست است و کیفیت سطح یا طراحی علمی آن قادر به نجات درمان نخواهد بود. در فهرست عوامل تعیین کننده موفقیت درمان ایمپلنت مهارت و دانش درمانگر قطعا بالا‌تر از برند ایمپلنت قرار می‌گیرد.
منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته