ایرانیان خدمات ایدهآل دندانپزشکی دریافت نمیکنند
دکتر نصرتالله عشقیار
متخصص آسیبهای دهان، فک و صورت و استاد دانشکده دندانپزشکی تهران
۲۳فروردین مصادف است با روز دندانپزشک که در این روز طرح «بهداشتکاران دهان و دندان» در مجلس شورای اسلامی در دهه ۶۰ تصویب شد. در آن زمان به دلیل کمبود دندانپزشک در جامعه و نیاز جدی مردم به دریافت خدمات دندانپزشکی این طرح مورد تصویب قرار گرفت. در آن زمان افراد بومی از شهرستانها یا نقاط محروم و دور افتاده دورههای دندانپزشکی را سپری میکردند و تحت عنوان «بهداشتکاران دهان و دندان» به شهرستان خود باز میگشتند و خدمات دندانپزشکی را ارائه میکردند که پس از اتمام دوره میتوانستند در رشته دندانپزشکی شرکت کنند و از طریق آزمون تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. تصویب این طرح را میتوان در آن زمان یک سیاست موفق در کشور دانست. در آن زمان تمامی شهرستانها از حضور بهداشتکاران بهرهمند بودند اما متأسفانه امروزه توزیع نامتوازن دندانپزشکان در سراسر کشور به یک معضل دندانپزشکی تبدیل شده است به گونهای که دندانپزشکان در استانهای مرکزی کشور متمرکز شده و به جای ارائه خدمات پیشگیری و بهداشتی به ارائه خدمات درمانی میپردازند که این مساله را میتوان به عنوان یک چالش بزرگ در دندانپزشکی نام برد.
یکی دیگر از معضلات حوزه دندانپزشکی در کشور ما نامتوازن بودن کیفیت خدمات دندانپزشکی در برابر هزینههای پرداختی است. خدمات دندانپزشکی در کشور ما بسیار گران است و این در حالی است که سازمانهای بیمهگر نیز این خدمات را به خوبی پوشش نمیدهند بنابراین مردم در پرداخت هزینههای دندانپزشکی دچار مشکل هستند که این مساله علاوه بر مردم، دندانپزشکان را نیز در تهیه مواد دندانپزشکی، تجهیزات و سایر خدمات مورد نیاز دچار مشکل کرده است.
به طور کلی میتوان گفت، گران بودن خدمات دندانپزشکی در کشور منجر به کاهش کیفیت خدمات دندانپزشکی شده است. مردم کشور ما خدمات ایدهآل دندانپزشکی را دریافت نمیکنند که این مساله ناشی از بالا بودن هزینه و کمکاری دندانپزشکان در این حوزه است. علاوه بر این، تفاوت قیمت خدمات دندانپزشکی در نقاط مختلف کشور و مناطق مختلف یک استان مردم را نیز دچار مشکل کرده است، برای مثال در شمال استان تهران هزینه پر کردن یک دندان پوسیده تا ۳۰۰ هزار تومان ارائه میشود و این در حالی است که این خدمت در جنوب تهران با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان نیز ارائه میشود که این امر منجر به بیاعتمادی به دندانپزشکان شده و این شبهه را برای مردم ایجاد کرده است که دندانپزشکان یا خدمات خوبی را ارائه نمیدهند به گونهای که خدمات را بر اساس منطقه زندگی مردم تنظیم میکنند و یا اینکه دندانپزشکان بر اساس منطقه زندگی مردم، مواد را تهیه میکنند یعنی هر چه مردم در منطقه جنوبیتر باشند موادی با کیفیت پایین را دریافت میکنند و این در حالی است که باید گفت کیفیت خدمات در سراسر کشور و استانها یکسان است و این تنها دندانپزشک است که بر اساس سطح مالی مردم خدمات را با قیمت متفاوت ارائه میکند تا بتواند توان مالی خود را برای خرید خدمات و تجهیزات مورد نیاز تنظیم کند.
علاوه بر بالا بودن هزینه، تفاوت کیفیت خدمات یکی از مسائل دیگر که موجب ایجاد فاصله بین دندانپزشکان و مردم شده است. امروز تبلیغات زیبایی است که در مطبهای دندانپزشکی صورت میگیرد بدین گونه که یک دندانپزشک برای تأمین مخارج مورد نیاز مجبور است زمانی که یک بیمار به مطبش مراجعه میکند خدمات جنبی را ارائه کند تا هزینه بیشتری را دریافت کند که متأسفانه این امر نهتنها موفق نبوده بلکه باعث شکاف بیشتر فاصله مردم با دندانپزشکان شده است به گونهای که مردم کلینیکهای دندانپزشکی را تحت عنوان میتینگهای تبلیغاتی زیبایی میشناسند.
منبع:دندانه