تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نظارت و کیفیت خدمات در درمانگاه‌های خیریه دندانپزشکی و یک جوابیه

نظارت و کیفیت خدمات در درمانگاه‌های خیریه دندانپزشکی و یک جوابیه

 

انتشار گفتگوی دندانه با دکتر نازیلا شهبازی، رییس هیات‌مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران شعبه فارس درباره فعالیت درمانگاه‌های خیریه دندان‌پزشکی و کیفیت نظارت بر فعالیت‌ آنها، واکنش‌ مدیر درمانگاه خیریه مسجدالرسول (ص) شیراز را در پی داشت. جوابیه‌‌ای را که برای سایت دندانه ارسال شده است در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی
مطلبی که از سایت دندانه مربوط به بانک اطلاعات دندانپزشکی ایران از زبان ریاست هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی شعبه فارس (خانم دکتر نازیلا شهبازی) بیان شده بود موجب شگفتی گردید: به نظر می‌رسد اظهارات ایشان از عدم آگاهی و کار‌شناسی نشده باشد زیرا با عنایت به توضیحات ذیل قضاوت خواهند فرمود که تا چه اندازه مطالب گفته شده با واقعیت فاصله دارد.

۱- ایشان گفته‌اند «تا آنجایی که من اطلاع دارم نظارت دقیق و مستمری بر نحوه و کیفیت خدمات درمانی درمانگاه‌های خیریه دندانپزشکی اعمال نمی‌شود»
اولا خود ایشان در پایان مطالب خود اظهار داشته‌اند که درمانگاه خیریه دندانپزشکی در شیراز ثبت نشده لذا چنانچه منظور ایشان فعالیت درمانگاه خیریه که بخش دندانپزشکی دارند مد نظر باشد عدم آگاهی ایشان را نمی‌توان دلیل بر عدم کیفیت و یا عدم نظارت بر واحدهای یاد شده تلقی نمود

۲- درمانگاه خیریه با ضوابط قانونی و شرایط مندرج در اساسنامه و مقررات دانشگاه تاسیس شده و همواره مورد نظارت و بازرسی مستمر دانشگاه و سایر موسسات ذیربط قرار داشته و گزارشات بازرسی‌ها گواه بر این امر می‌باشد البته اگر منظور خانم دکتر شهبازی این باشد که انجمن داندانپزشکی و تشکیلات مورد تصدی ایشان هم به واحدهای نظارتی اضافه شوند مطلب دیگری است که این امر مستلزم وضع قوانین و مقررات مملکتی است

۳- درک خدمات درمانگاه‌های خیریه مستلزم اعتقاد به امر خیر و باور دنیای اخروی و مفهوم ثواب و عقاب می‌باشد زیرا کسانی که بنیان درمانگاه خیریه را گذاشته‌اند همواره به ثواب اخروی و خدمت به مردم و مستمندان فکر کرده و با یقین به اینکه در سرای دیگر اجر آنرا خواهند داشت مبادرت به این امر نموده‌اند نگارنده محترم اگر به خدمات درمانگاه‌های خیریه آگاهی بیشتری داشت نحوه قضاوت ایشان متفاوت می‌بود. مسوئلین و دست اندر کاران درمانگاه خیریه چنان با سعه صدر و مناعت طبع در امر خیر شرکت می‌کنند که حاضر نیستند هرگز نامی از آن‌ها برده شود و اظهار نام خود را نوعی ریا و تظاهر می‌دانند و اگر ملاحظه می‌شود که درمانگاه‌های خیریه عمدتا به نام ائمه اطهار و معصومین (س) نامگذاری شده در همین راستا بوده است.

۴- درمانگاه‌های خیریه به دلیل عدم نیاز به تبلیغات همواره به اعتقاد و اعتماد مردم که حامیان اصلی آن هستند اکتفا نمی‌کنند زیرا که خود مردم نیز مبلغ و مشوق و حمایت کننده اصلی بوده و نیازی به تعریف و تمجید و غیره ندارند.

۵- در مورد تعرفه مورد عمل که متاسفانه به وسیله ریاست محترم هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی فارس بزرگ نمایی شده نیز باید گفت رعایت تعرفه دولتی که بجز درمانگاه‌های خیریه و موسسات وابسته به دولت و دانشگاه کمتر واحد خصوصی آنرا اجرا می‌نمایند عمدتا مورد عمل درمانگاه‌های خیریه بوده و اگر ایشان به تعرفه دولتی و رعایت آن اعتراض دارند بنظر می‌رسد به مصوبات هیئت دولت معترض هستند که جای بحث آن اینجا نیست.

۶- در مورد رعایت عدم بهداشت در درمانگاه‌های خیریه که نگارنده محترم به آن اشاره کرده‌اند باید به عرض برساند که درست موضوع بر عکس می‌باشد چرا که درمانگاه خیریه در مورد رعایت کامل بهداشت (که در حقیقت حق مسلم بیمار می‌باشد) اعتقاد کامل داشته و عدم رعایت آن را گناه مسلم می‌دانند و از آنجا که در جهت هزینه کردن اینگونه امور هیچگونه صرفه جویی اعمال نمی‌شود و هدف آن‌ها سود جویی و صرفه جویی در مصرف مواد و تجهیزات نمی‌باشد لذا چه در زمینه بهداشت عمومی _چه لوازم مصرفی _و استریل کردن وسایل با خرید و استفاده از لوازم پیشرفته و فوق پیشرفته خود را متعهد به رعایت بهداشت و سلامت مردم دانسته و حداقل دندانپزشکان شاغل در درمانگاه شاهد این امر بوده و بازرسان محترم دانشگاه نیز همواره در بازرسیهای خود گواه این امر می‌باشند.

۷- بخشی از مطالب مندرج مربوط به عدم نظارت بر کار درمانگاه خیریه مطرح شده که مربوط به دستگاه‌های نظارتی بویژه دانشگاهی می‌باشد که یقینا معاونت محترم درمان و اداره امور دندانپزشکی دانشگاه به عنوان مقام ما فوق انجمن دندانپزشکی پاسخ لازم را خواهند داد.

۸- سابقه درخشان درمانگاه‌های خیریه موجب گردیده که در بیشتر سال‌ها اینگونه درمانگاه‌ها (با رعایت ضوابط و مقررات) به عنوان درمانگاه نمونه انتخاب و از مسئولین آن تقدیر بعمل آید.
بد نیست یاد آور شود که محل انجمن دندانپزشکی فارس با یکی از درمانگاه‌های خیریه کمتر از پنجاه متر فاصله دارد که بدینوسیله از ایشان دعوت می‌نماید تا ضمن حضور در واحد دندانپزشکی درمانگاه خیریه مسجدالرسول (ص) حداقل از حقوق همکاران خود دفاع نمایند.
از سایت معتبر و محترم دندانه تقاضا دارد به ترتیبی که مطالب ریاست محترم انجمن دندانپزشکی فارس درج گردیده پاسخ این درمانگاه را نیز درج فرمایند تا اذهان مردم مسئولین و دندانپزشکان محترم بطریق مقتضی نسبت به درمانگاه‌های خیریه و مردمی روشن گردد.
با تشکر حمید ورزندیان
مدیردرمانگاه خیریه مسجدالرسول (ص)

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته