از نام درمانگاههای خیریه دندانپزشکی سوءاستفاده میکنند!
فعالیت در زمینه درمانگاههای خیریه دندانپزشکی منوط به کسب مجوزهای لازم و پروانه کسب از وزارت بهداشت است حال آنکه این امر طی سالیان اخیر کمرنگ شده به گونهای که برخی مراکز از نام «خیریه» سوء استفاده و دست به عوامفریبی میزنند.
دکتر قاسم صادقی؛ رئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان رازی درگفتگو با دندانه درباره نحوه فعالیت درمانگاههای خیریه دندانپزشکی گفت: فعالیت در زمینه این مراکز یک روال کلی دارد که پس از کسب مجوز از وزارت بهداشت؛ موظفند بر اساس تعرفههای مشخص شده خدمات دندانپزشکی را ارائه دهند حال آنکه متأسفانه طی سالیان اخیر به علت عدم نظارت بر فعالیتهای مراکز خیریه دندانپزشکی این اتفاق به صورت کامل رخ نداده و بیشتر این درمانگاهها اسم خیریه را برای جذب بیمار یدک میکشند.
وی ادامه داد: در حالی که ساماندهی این وضعیت به عنوان وظیفه نظارتی بر عهده حاکمیت یا وزارت بهداشت است؛ معاون درمان باید به این وضعیت ورود پیدا کند زیرا به نظر میرسد قوانین مربوطه نیازمند تجدید نظر و آیئن نامههای مربوط به تأسیس مراکز خیریه نیازمند بازنگری و نظارت جدی است.
این دندانپزشک در پاسخ به این سوال که درباره رعایت بهداشت و کیفیت مواد در درمانگاههای خیریه دندانپزشکی چه تضمینی وجود دارد گفت: نه تنها در درمانگاههای خیریه بلکه در سایر مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی هم قابل تضمین نیست که مواد و وسایل مورد استفاده از استاندارد یکسان برخوردار باشد.
وی ادامه داد: نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا مواد گوناگون با کیفیتهای مختلف وجود دارد اما این امر مستلزم آن است که مطمئن باشیم در بازار ایران یک موادی با حداقل استاندارد وجود دارد و با مجوز وزارت بهداشت وارد میشود حال آنکه متأسفانه در بازار موادی به صورت غیر رسمی و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد میشوند و بالطبع درمانگاههای خیریه و سایر مراکز درمانی از آن متضرر و دچار آسیب میشوند.
قاسم صادقی به خبرنگاردرباره ضوابط و قوانین نحوه فعالیت درمانگاههای خیریه دندانپزشکی به خبرنگار دندانه گفت: قبلأ یک آئین نامهای در رابطه با تأسیس درمانگاههای خیریه وجود داشت که بر اساس آن عمل میشد و افراد میبایست پس از ارائه خدمات و کسب مجوزهای لازم و پروانههای فعالیت؛ آغاز به کار میکردند اما متأسفانه طی سالیان اخیر این موضوع کمرنگ شده و بسیاری از افراد به دلیل نگرفتن مجوزهای خیریه؛ به ارائه خدمات دندانپزشکی به صورت خیریه میپرداختند در حالی که حتی تعرفههایشان هم مانند خیریهها نبود؛ در واقع به این «بهانه و عنوان خیریه» نوعی عوام فریبی صورت میگرفت.
عضو اجرایی بنیاد خیریه نوآوران سلامت تأکید کرد: به علت عدم آگاهی مردم و همچنین عدم اطلاع رسانی از طریق مبادی ذیربط و رسمی در خصوص تعرفههای درمانگاههای خیریه خیلی به این موضوع آشنا نبودهاند و بنا به تصورشان
(یعنی تعرفه مناسب) مراجعه میکردند و از آنجا که با گذر زمان خدمات دندانپزشکی کیفیت خودش را نشان داده مطلوب نظر مردم نبوده اما نکته مهم آنکه استثناء هم وجود دارد و مراکزی در مناطق محروم یا حاشیه شهرها به صورت درمانگاههای خیریه واقعی ارائه خدمات میدهند.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در مراکزی که به صورت خیریه به ارائه خدمت میپردازند برخی افراد نیازهای آنها را به صورت هیأت امنا یا NGO تأمین میکنند و گاهی از اوقات امکان دارد برخی مساجد و مراکز مذهبی هم در این زمینه کمک کنند.
وی در راستای ساماندهی و نظارت بر چگونگی فعالیتهای درمانگاههای خیریه دندانپزشکی نقش وزارت بهداشت و انجمنهای علمی به خصوص انجمن دندانپزشکی ایران را مفید دانست و افزود: وزارت بهداشت از بُعد نظارت و صدور پروانه فعالیت برای آنها و انجمن هم از جهت اعتباربخشی به این درمانگاهها و برقراری ارتباط بین افراد خیر، مراکز و NGOهای آماده همکاری نقش مفید و بسزایی دارند تا از کانال صحیح و قانونی به دست افراد نیازمند برسد.
رئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان رازی یادآور شد: امیدوارم روزی بتوانیم تمام نیازهای افراد نیازمند به خدمات دندانپزشکی را که از امکانات مالی مناسبی برخوردار نیستند توسط سازمانهای مردم نهاد؛ مراکز خیریه؛ مراکزمذهبی و فرهنگی فراهم کنیم.
منبع:دندانه