جشنوارهای به افتخار ۵۴سالگی جامعه دندانپزشکی ایران
گفتگو با دکتر رفیع کافیه درباره فعالیتهای مرتبط با دندانپزشکی و اولین جشنواره فرهنگی هنری دندانپزشکان ایران
انجمن دندانپزشکی ایران امسال به بهانه بزرگداشت پنجاه و چهارمین سالگرد پایهگذاری جامعه دندانپزشکی ایران جشنواره فرهنگی هنری دندانپزشکان ایران را برگزار خواهد کرد. این جشنواره در روزهای ۲۳ و ۲۴ دیماه در محل کتابخانه ملی ایران برگزار میشود.
دبیر برگزاری این جشنواره دکتر رفیع کافیه، دندانپزشک نامآشنای حوزه پژوهش تاریخ پزشکی است که همیشه در کنار رشته اصلی خود یعنی دندانپزشکی، به تحصیل و پژوهش در علوم دیگر پرداخته و به برپایی برنامههای فرهنگی در کنار برنامههای علمی دندانپزشکی توجه ویژه داشته است.
دکتر کافیه، در قالب یک گپ و گفت تلگرامی در گروه IGD Material، علاوه بر تشریح فعالیتهای پژوهشی خود، به جزییات برگزاری این جشنواره اشاره کرده است که آن را در ادامه میخوانید:
آقای دکتر کافیه! گویی پایاننامه شما در رشته دندانپزشکی، با هومیوپاتی که آن را بهعنوان دومین رشته تحصیلی خود برگزیدید ارتباط دارد. قدری در مورد موضوع آن توضیح میدهید؟
موضوع پایاننامه دکترای دندانپزشکی من، پرسیکا و خونریزیهای دهان و دندان بود که آن را با کمک دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، داروساز و استاد فارماکوگنوزی انجام دادم. پایاننامه من مربوط به قطره پرسیکا در مرحله پیش تولید بود که ماده اصلی آن از چوب مسواک استخراج شده و با چند ماده دیگر ترکیب شده بود که پیشنهاد میکنم افرادی که مایل به مطالعه بیشتر در این زمینه هستند، به مقاله اخیرم با موضوع بهداشت دهان و دندان در دوران امام رضا که در شماره ۱۰ مجله نگین دندانپزشکی، مورخ دیماه ۹۵ به چاپ رسیده است مراجعه کنند.
شما سال ۱۳۸۰ آموختن رشته هومیوپاتی را آغاز کردید. علاوه بر توضیحی مختصر درباره مطالعات خود در این زمینه، بفرمایید محور درمان در هومیوپاتی که گفته میشود طبی جامعنگر است و علاج هر دردی را میتوان در آن یافت چیست؟
هومیوپاتی در سالهای اخیر در کنگرههای دندانپزشکی معرفی شده است، اما من سال ۸۰ در این زمینه مطالعاتی انجام داده بودم و پس از آن در کلاسهای آموزش این رشته در شاخه ایرانی بریتیش کلمبیا کانادا شرکت کردم.
در این طب، اساس درمان را میتوان در ۱ جمله توضیح داد و آن این است که مشابه، مشابه را درمان میکند. یعنی اگر مصرف مادهای در شخص سالم تظاهراتی داشته باشد، میتواند در شخص بیمار که دارای همان تظاهرات است، باعث بازیافت سلامتی گردد. مثال ساده آن هم سوختگی است که معمولاً از متضاد، یعنی آب سرد برای درمان آن استفاده میشود؛ در حالی که آب گرم میتواند در آن نقطه نقش درمانی ایفاء کند و استعمال آب سرد اصلاً به صلاح نیست.
به عنوان کسی که در مورد طب سنتى تحقیقات و فعالیت پژوهشى موفقى داشته است، همپوشانی و کارآمدی آن را در درمانهای دندانپزشکی چگونه دیدید؟
طب سنتی کشور ما، بر پایه فلسفه ایرانی بنا شده و بنابراین نسبت به طب سنتی چین و هند از پایداری فلسفی بیشتری برخوردار است. این طب میتواند در درمان بسیاری از بیماریها که طب جدید به صعوبت قادر به درمان آنها یا آز آن عاجز است، یاریرسان باشد. البته کارایی طب سنتی در دندانپزشکی و پزشکی متفاوت است، اما در مورد بیماریهای پریو، مطالب قابل اعتنایی در آن وجود دارد که میتوان آنها را در کتاب سیری در ۳ قرن دندانپزشکی که دکتر ذاکر آن را جمعآوری کردند و ویراستاری علمی آن به عهده من بوده است، یافت.
با وجود اینکه گستره تحقیقات شما، از هیپنوتیزم تا طب سنتی را در بر میگیرد، میتوان گفت در کنار دندانپزشکی، رشته تاریخ بیش از همه مورد علاقه شما است و یکی از مصادیق آن هم اقدام به تأسیس گروه تاریخ پزشکى مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکى دانشکده شهید بهشتى است. لطفاً در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟
من همیشه به تاریخ علاقهمند بودم، اما برنامههای دهه ۸۰ موزه تاریخ پزشکی، سبب شد با بسیاری از اساتید تاریخ پزشکی آشنا شوم. پس از آن، با دعوت مرحوم دکتر نسرین جهان پهلوان، افتخار همکاری با ایشان را در مقاله تاریخ دندانپزشکی در فرهنگنامه کودک ونوجوان پیدا کردم و سپس، به مرور مقالاتی درزمینهٔ تاریخ پزشکی خطی پرداختم.
پس از اینکه گروه تاریخ پزشکی موزه از فعالیت بازماند، به همراه دکتر ذاکر، دکتر احمدی نسب، دکتر محمد حسین عزیزی و دکتر محمد صدر، بر آن شدیم تا مشابه آن را در مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بر پا کنیم و سال ۸۴ موفق به این کار شدیم. تأسیس این گروه، نتایج مطلوبی در برداشت که از جمله آنها، میتوان به کتابهای جستارهای تاریخ پزشکی، سیری در ۳ قرن دندانپزشکی و حکیمان روحانی همدان اشاره کرد.
لطفاً درباره چگونگی آغاز همکاریتان با مجله دندانپزشکى امروز و انجمن دندانپزشکى ایران قدری توضیح بدهید؟
من در دوره دانشجویی تا حدودی با انجمن دندانپزشکی ایران آشنایی داشتم و به صورت پراکنده در کنگرههای آن شرکت میکردم. بعدها مشارکت در تهیه مقاله تاریخ پزشکی، سبب شد با مجله مورد علاقه دوران دانشجوییام یعنی دندانپزشکی امروز شروع به همکاری کنم. پس از آن، اقدام به تأسیس گروه تاریخ پزشکی تعاونی کردیم و با انتخاب دکتر طاهریان به ریاست کنگره ۴۸ انجمن دندانپزشکی ایران، به عنوان مسئول کمیته فرهنگی کنگره انتخاب شدم. البته از آنجا که تا آغاز کنگره، فرصت کمی باقی مانده بود، نتوانستیم برنامهای داشته باشیم، اما برای اولین بار با حمایت رئیس کنگره و حمایت مالی خانم دکتر امینزاده، ۴ پانل مجزای اخلاق، حقوق، تاریخ و طب مکمل ایجاد کردیم.
شما در چندین کنگره بینالمللی، از جمله کنگرههای ۵۲ و ۵۳، مسئول کمیته فرهنگی بودهاید. درباره فعالیتهایتان در این سمت توضیح بفرمایید؟
تا جایی که میدانم، پیش از کنگره ۵۱ انجمن دندانپزشکی ایران، برنامه فرهنگی در کنگرهها انجام نشده بود. در این کنگره، اولین نمایشگاه آثار دندانپزشکان، با حمایت دکتر یزدان پناه و دکتر ارجمند در محل نمایشگاه مواد در پارکینگ برج میلاد برگزار و با استقبال زیاد همکاران روبهرو شد و در کنگره ۵۳ نیز این برنامه در سالن بزرگتری انجام شد. برنامه فرهنگی بعد، با کنگره ۵۵ انجمن مقارن بود که با مسئولیت خانم دکتر افراز برگزار شد و اولین جشنواره فرهنگی، هنری انجمن دندانپزشکی ایران، گام بعدی در تداوم این جریان فرهنگی است.
ایده برگزاری اولین جشنواره فرهنگی، هنری انجمن دندانپزشکی ایران چگونه ایجاد شد و چه کسانی مسئولین اجرای آن هستند؟
چنانچه عرض کردم، این ایده پیش از این هم وجود داشت، اما تا امسال امکانپذیر نشده بود و در نهایت به همت دکتر تاجرنیا و دیگر اعضای هیات مدیره این امکان فراهم آمد. من به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره، در کنار همکاران زیادی از مراکز خصوصی و سازمان نظام پزشکی و سایر همکاران، مسئولیت اجرایی این کار را به عهده دارم که ترجیح میدهم فعلاً از نام بردن آنان خودداری کنم و این کار را به گزارش نهایی موکول کنم تا اسامی افرادی که این زحمات را بر عهده دارند از قلم نیفتد.
آیا شرکت در این جشنواره با دریافت امتیاز بازآموزی همراه است؟ چه پانلهایی در آن برگزار میشوند؟
خیر. چرا که امتیاز بازآموزی از قدر و قیمت کار خواهد کاست و ما مایل هستیم عشق و علاقه سبب شرکت همکاران در آن شود.
پانلهای روز اول جشنواره، یعنی پنجشنبه، شامل ۲ پانل موسیقی و درمان، با حضور اساتید موسیقی سنتی و سخنرانی استاد پرنیا، آهنگساز تصنیف معروف گلپونهها و تعدادی از همکاران نوازنده دندانپزشک و تکنوازی و همچنین یک سورپرایز جالب است و در ادامه، شب شعر و ادب با حضور دکتر افشین یداللهی برگزار میشود.
پانلهای روز جمعه، از ظهر شروع میشوند که موضوع آنها دانشجویی، خوشنویسی و عکاسی است و در ادامه، برنامه اکودنتیستری و یوگا و در انتها، برنامه اختتامیه، شامل رونمایی کتاب و تقدیر از چند همکار و درنهایت یک برنامه موسیقی ویژه برگزار میشود.
در کنار این پانلها، میتوان به برنامه نمایش مستند تاریخ دندانپزشکی اشاره کرد که به مشتاقان این علم تقدیم میشود. در ضمن نمایشگاه آثار هنری همکاران از قبیل خط، نقاشی،عکاسی و دیگر آثار هم در کنار جشنواره دایر خواهد بود.
شرایط ثبتنام در این جشنواره چیست؟
همه همکاران دندانپزشک و دانشجویان به این جشنواره دعوت هستند و میتوانند آثار منتشر شده خود، کتاب، سیدی، و هر اثر فرهنگی که دوست دارند را تا ۲۰ دیماه به دبیرخانه دائمی جشنواره در انجمن دندانپزشکی ایران ارسال کنند تا در نمایشگاه به نمایش درآید.
لازم به ذکر است که تنها شرکت در برنامه اختتامیه نیاز به تهیه کارت ورود دارد که علاقهمندان میتوانند ۱ هفته مانده به جشنواره، آن را از انجمن دریافت کنند. بنابراین همکاران میتوانند همراه اعضای خانواده خود در سایر برنامهها شرکت کنند. در پایان دوست دارم این مژده را بدهم که از هماکنون، برج میلاد برای برگزاری برنامه سال بعد رزرو شده است که امیدوارم دبیر بعدی، از پتانسیلهای موجود برای برنامهریزی بهتر آن بهره گیرد.
منبع:دندانه