تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زیبایی مرحله‌ای است از هراس!

زیبایی مرحله‌ای است از هراس!

 

دکتر شهاب دانشور
دندان‌پزشک و انسان‌شناس پزشکی

شاخص‌های پوسیدگی در ایران در حال رشد است، حتی اگر به آمارهای رسمی DMF هم بسنده کنیم، مشکلات دهان و دندان کودکان ما در حال افزایش است. سوءتغذیه ناشی از مشکلات دهان و دندان به صورت زیرپوستی در جامعه ما، بار زندگی را سنگین‌تر از پیش کرده است. هزینه‌های دندان‌پزشکی عموما کمرشکن است و به‌خصوص در قشر فرودست، درمان‌ها به کشیدن دندان‌ها تقلیل یافته است. بیمه‌ها (پایه و مکمل به جز استثنائاتی) درمان‌های دندان‌پزشکی را پشتیبانی نمی‌کنند و آنچه مردم باید از جیب بدهند، بسیار بالاست. به صورت خلاصه می‌توان گفت که حال دهان و دندان مردم به‌خصوص دهک‌های میانی و پایین خوب نیست.
در هر کنگره‌ای، اما، درد فرودستان در آخرین اولویت قرار دارد؛ در دانشگاه، دندان‌پزشکی اجتماعی جزو بی‌اهمیت‌ترین درس‌هاست؛ تبلیغات دندان‌پزشکی در تیول تصحیح خط لبخند و ست‌های کامپوزیت زیبایی است؛ شرکت‌های وارد کننده ایمپلنت، خود کنفرانس و سمپوزیوم برگزار می‌کنند؛ سخنرانانی دانشگاهی از سوی برخی از شرکت‌ها به تبلیغ دستگاه یا ماده خاص زیبایی برمی‌آیند و به‌صورت نقدی یا اعتباری مورد تقدیر قرار می‌گیرند! انتقاد به هژمونی و تسلط شرکت‌های وارداتی در مجلات مستقل سخت است؛ زیرا ممکن است این شرکت‌ها مجله را تحریم کنند!
از آن سو بازار کار دندان‌پزشکان هر سال بسته‌تر می‌شود. با رشد ضعیف اقتصادی قدرت خرید مردم هنوز در حد اوایل دهه ۱۳۸۰ باقی مانده است. گشایش اقتصادی در دوران رکود تورمی به‌شدت دور از دسترس است. بازار واردات مواد و وسایل دندان‌پزشکی دستخوش تلاطم‌های «دلاری» است و مواد و وسایل تقلبی و تاریخ گذشته بازار را تب‌آلود و خطرناک کرده است. از آن سوی، به جای ۱۰ یا حداکثر ۲۰ دانشکده، بیش از شصت دانشکده دندان‌پزشکی در حال تعلیم دانشجویان است. صدها فارغ‌التحصیل خارج از کشور به‌راحتی به بازار کار وارد می‌شوند. مناطق مرفه‌نشین شهرها از مطب‌های دندان‌پزشکی و متخصصان معروف لبریز شده است و هزینه‌های خرید مطب سر به فلک می‌کشد.
می‌توان حدس زد که در این آشفته بازار، دندان‌پزشکان به امری متمایل می‌شوند که بتواند چرخ اقتصاد شکسته‌شان را بچرخاند. درمان‌های زیبایی یکی از این نوع درمان‌هاست. به‌خصوص که امکان ایجاد تقاضای القایی در آن زیاد است. به این معنا که می‌توان بیماران را تشویق کرد که به خاطر عیب‌های ریز و کوچک تن به درمان‌های زیبایی بدهند. آمالگام‌های «خطرناک و سمی» را با کامپوزیت‌های «بی‌خطر و زیبا» عوض کنند.  دندان‌های کج و کوله قدامی‌شان را با لامینیت‌های درخشان بپوشانند و هی لبخند بزنند… بی‌دغدغه و بی‌هراس!

 

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته