تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هشدار کارشناسان درباره فعالیت شرکت‌های شبه بیمه‌ای دندانپزشکی

هشدار کارشناسان درباره فعالیت شرکت‌های شبه بیمه‌ای دندانپزشکی

 

فقدان بیمه‌های کارآمد در حیطه دندانپزشکی

مینا دارابی/ روزنامه سپید

دو دهه پیش بود که فعالیت چند شرکت شبه‌بیمه‌ای با پوشش خدمات دندان‌پزشکی دردسرهای زیادی ایجاد کرد، تا آنجا که هنوز هم نام آن شرکت‌ها از ذهن برخی از دندان‌پزشکان نرفته است.

باوجود پیگیری‌های قضایی که به تعطیلی این شرکت‌ها انجامید، گویا هنوز هم مشابه این شرکت‌ها در بازار شلوغ نبود. تعرفه مشخص برای خدمات دندان‌پزشکی، گران بودن این خدمات و نیاز برخی پزشکان جوان برای شروع کاردرمانی خود، همچنان در حال سوءاستفاده از جیب سازمان‌های بزرگ هستند که نتیجه‌ای جز کاهش کیفیت خدمات دندان‌پزشکی ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در ششمین همایش کشوری انجمن دندان‌پزشکی ایران شعبه فارس گفت: «دندان‌پزشکان باید عدم عقد قرارداد با شرکت‌های شبه بیمه‌ای و مجموعه‌های سودجو را در سرلوحه کار خود قرار دهند. دندان‌پزشکان باید این شرکت‌ها را تحریم کنند زیرا چنین قراردادهایى علاوه بر این‌که زیان‌های بلندمدتی را به جامعه دندانپزشکى وارد می‌کند‌؛ عاملى است که عوارض ناخواسته و نامناسب آن نیز گریبان جامعه را مى‌گیرد.»

این اظهارات زالی در هفته گذشته در حالی دندان‌پزشکان را نشانه گرفت و آن‌ها را از عقد قرارداد با شرکت‌های شبه بیمه منع کرد که نه‌تن‌ها تعرفه مشخصی برای خدمات دندان‌پزشکی وجود ندارد؛ بلکه دندان‌پزشکان جوان زیادی هستند که هیچ پشتوانه و توانی برای تأسیس مطب و فعالیت درمانی ندارند.

همچنین چندی پیش بود که سازمان نظام پزشکی در جریان تدوین برنامه پنجم توسعه، اختیار تعیین تعرفه برای خدمات دندان‌پزشکی را که در مراکز درمانی خصوصی ارائه می‌شود، برخلاف قانون مصرح مجلس شورای اسلامی از دست داد و این در حالی بود که هیچ تغییری در پوشش خدمات دندان‌پزشکی از سوی نهادهای دولتی انجام نشد بلکه همچنان ۹۷ درصد خدمات دندان‌پزشکی از سوی مراکز خصوصی ارائه می‌شود.

علی تاجر نیا، عضو هیئت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران، در همین زمینه گفت: «خدمات دندان‌پزشکی در بسیاری از کشور‌ها حتی کشورهایی که دارای خدمات بیمه‌ای پیشرفته‌ای هستند به نسبت، خدمات‌گرانی محسوب می‌شود؛ در کشور ما به دلیل اینکه ساختار بیمه‌ای آن‌چنان‌که باید دندان‌پزشکی را تحت پوشش قرار نداده‌اند، این اتفاقات رخ می‌دهد. بخشی از حضور این شرکت‌ها به فقدان بیمه‌های کارآمد که این خدمات را تحت پوشش قرار دهند بازمی‌گردد.»

او بر این باور است که حضور این شرکت‌ها تأثیرات روانی نیز در پی دارد و اظهار کرد: «ازآنجاکه عموم مردم بر این باورند که خدمات دندان‌پزشکی گران است، در پی مراکز درمانی ارزان‌تر هستند. از سوی دیگر دندان‌پزشکان جوانی نیز هستند که برای راه‌اندازی مطب و خرید تجهیزات و شروع کار خود با مشکلاتی مواجه هستند و شرایط فعالیت در شهر خود را ندارند به تعرفه‌های بالا و دریافتی پایین، در قبال به دست آوردن این شرایط رضایت دهند.»

به گفته وی دندان‌پزشکانی با شرکت‌های شبه بیمه‌ای قرارداد می‌بندند؛ که یا تعداد بیمارشان کم باشد یا مشکلاتی نظیر راه‌اندازی مطب در یک شهر بزرگ مثل تهران داشته باشند.

تاجرنیا افزود: «این شرکت‌ها برای تشویق عقد قرارداد مجموعه‌های درمانی، تعرفه‌های کمتری برای بسته‌های بیمه‌ای خود در نظر می‌گیرند اما به ازای پروسیجرهای درمانی حاشیه هم هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. برای مثال این شرکت‌ها برای دندان پر کردن مبلغی کمتر از مبلغ رایج اعلام می‌کنند اما خدمات ویزیتی دیگری نظیر رادیوگرافی و پانسمان را نیز اضافه می‌کنند و بابت آن‌هم هزینه می‌گیرند.»

رضا حسین‌پور، عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: «شرکت‌های شبه‌بیمه‌ای هیچ‌کدام زیرساخت‌های یک سازمان بیمه‌گر را ندارند. سازمان‌های بیمه‌گر تعرفه‌های قانونی را مبنای کار خود قرار می‌دهند درحالی‌که این شرکت‌ها خودشان تعرفه تعیین می‌کنند که معمولاً بسیار بالا‌تر از تعرفه‌های قانونی است.»

وی اظهار کرد: «این شرکت‌ها نه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نه ریسکی پذیرفته‌اند، نه خرید خدمت می‌کنند و نه نظارت. بنابراین نمی‌توان اسم آن‌ها را شرکت بیمه‌گر گذاشت. آن‌ها فقط از آشفتگی بازار استفاده می‌کنند و با تخفیف‌های ظاهراً زیاد، مشتری جذب می‌کنند. تصور مردم این است که ۶۰ درصدی که به آن‌ها تخفیف داده‌شده از سوی این شرکت‌ها به دندان‌پزشک پرداخت می‌شود درحالی‌که این شرکت‌ها حتی یک ریال هم به دندان‌پزشکان پرداخت نمی‌کنند.»
گفته می‌شود ۱۴۰ میلیون دندان از میان کل دندان‌های ایرانیان پوسیده است. همچنین ایرانیان در تمام سنین دندان پوسیده دارند؛ برای مثال نوجوانان در ۱۵ سالگی ۳ دندان، در۱۸سالگی ۴، در ۳۵ سالگی ۹ و در ۴۵ سالگی۱۲ دندان پوسیده دارند و این امر نشان‌دهنده آن است که سلامت دهان اولویت مردم نیست و تنها بخش اندکی از مردم می‌توانند خدمات درمانی موردنیاز برای حفظ سلامت دهان و دندان را انجام دهند. در این میان حضور بیمه‌ها و پیش از هر چیز تعیین تعرفه واقعی برای خدمات دندان‌پزشکی و ایفای نقش حمایتی از سوی دولت می‌تواند نه تنها در ارتقای سلامت دهان مردم کشورمان بسیار تأثیرگذار واقع شود بلکه می‌تواند جامعه دندان پزشکان را نیز از بلاتکلیفی نجات دهد.

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته