جملاتی که گفتنش باعث از دست دادن بیمارانمان میشود
جملات بیمار پران!
آیا بیماران طرح درمانهای شما میپذیرند؟ آیا دائما از زبان آنها چنین جملاتی را میشنوید: «باید برنامههایم را چک کنم. بعدا تماس میگیرم» و یا «باید با همسرم در این باره مشورت کنم…»
بررسیها نشان میدهند که نرخ پذیرش طرح درمان نزد بیمارانی که اولین بار به یک مطب دندانپزشکی مراجعه میکنند حدود ۲۳% است. چطور میتوان این رقم را به ۷۰ تا ۸۰ درصد رساند؟
روشهای زیادی برای برقراری ارتباط مؤثر بین شما و بیمارانتان وجود دارد که سبب میشود آنها خدمات مورد نیاز دندانپزشکی خود را بپذیرند. یکی از این شیوهها این است که از لغات و جملات خاص که موجب کاهش میزان پذیرش درمان میشوند، استفاده نکنید.
مهم است طوری با بیمار ارتباط برقرار کنید که پیام ضرورت و اهمیت درمان دندانپزشکی را به آنها برسانید. گاهی وقتی به دندانپزشکی که برای اولین بار بیماری را معاینه میکند گوش میدهیم، کلماتی را میشنویم که در واقع اهمیت درمانهای دندانپزشکی را کمرنگ میکنند. در اینجا چند مثال از این کلمات و جملات که باعث از دست دادن بیماران میشوند، میآوریم.
– توصیه میکنم…
«آقای احمدی، توصیه میکنم این دندانتان را روکش کنید». مفهوم این جمله این است که ممکن است پزشک دیگری، درمان متفاوتی را توصیه کند. این امر موجب خواهد شد بیمار بخواهد نظر فرد دیگری را نیز در این رابطه بپرسد و یا فعلا صبر کند؛ زیرا روکش دندان او تنها یک توصیه است و نه نیاز واقعی.
– احتمالا…، من فکر میکنم که…، رویش فکر کنید…
«آقای احمدی، احتمالا این دندان شما نیاز به روکش داشته باشد» یا «آقای احمدی من فکر میکنم شاید نیاز باشد این دندان خود را روکش کنید» و یا «آقای احمدی شاید بهتر باشد شما روی روکش کردن این دندان خود فکر کنید» تمام این جملات احساس نیاز به درمان را در بیمار به شدت کاهش میدهد. چنین برداشت میشود که درمان دندانپزشکی بیش از آنکه یک نیاز مبرم باشد یک انتخاب است.
– مراقبش باشید
«آقای احمدی من یک ترک روی دندان شما میبینم. بهتر است از این به بعد مراقبش باشید». با مراقبت از این دندان چه چیزی عاید بیمار میشود؟ آیا به طرز معجزهآسایی خود به خود بهبود خواهد یافت یا به تدریج بدتر خواهد شد؟ آیا بهتر است همین الآن درستش کند یا صبر کند تا بالاخره قسمتی از دندان بشکند و بعدا به احتمال قوی آن را روتکانال کند؟
– کوچک یا کمی
«آقای احمدی دندان شما ترک کوچکی برداشته است» یا «این دندان شما کمی پوسیدگی دارد» و یا «آقای احمدی، یک حفره (کاویتی) کوچک در این دندان شما به وجود آمده» برداشت از این سخنان شما این است که اگر این حفره یا ترک، کوچک و ناچیز است فعلا لازم نیست کاری برایش انجام دهید. چرا صبر نکنیم که این مسئله به یک مشکل واقعی تبدیل شود و بعد درستش کنیم؟
– در نظر داشته باشید
«آقای احمدی در نظر داشته باشید که این دندان شما ممکن است به روکش نیاز پیدا کند». این احساس به بیمار دست میدهد که ممکن است انتخابهای دیگری نیز داشته باشد. زیرا به نظر میرسد روکش کردن دندان چندان هم با اهمیت نیست و دندانپزشک تنها از او میخواهد این انتخاب را نیز مد نظر داشته باشد.
– ممکن است…، شاید بتوانیم…
«آقای احمدی ممکن است بتوانیم این دندان شما را عصبکشی و سپس ترمیم یا روکش کنیم و یا شاید هم بهتر باشد آن را از اول ایمپلنت کنیم». همانطور که همگی خوب میدانیم هنگام انتخاب یک پلن درمانی پارامترهای متعددی دخیل است. اکثر بیماران اما این مسئله را نمیدانند و فکر میکنند همه چیز یا سیاه است و یا سفید. بنابراین باید طوری با آنها ارتباط برقرار کنید که با طرز فکر آنها مطابقت داشته باشد. اگر «بلند فکر کنید»، ممکن است طرح درمانی که در ذهن دارید غیرقطعی و نامطمئن به نظر رسد. این امر منجر میشود که بیمار با خود بیاندیشد آیا باید به پزشکی که در روش درمانی خود مردد است، اعتماد کند یا نه.
– آموزش علم دندانپزشکی
«آقای احمدی آیا این نقاط تیره را روی عکس رادیوگرافی دندان خود میبینید؟ به اینها پوسیدگیهای اینترپروگزیمال میگوییم. این پوسیدگیها را پس از برداشتن با فرز با مواد دندانی به نام کامپوزیت ترمیم میکنیم که به صورت مکانیکی و شیمیایی به دندان شما باند خواهد شد».
آیا واقعا فکر کردهاید که برای آقای احمدی اهمیتی دارد شما به این حفرههای ایجاد شده در دندانهای او چه میگویید و یا اینکه مواد دندانی چگونه کار میکنند؟ فکر میکنید پنج دقیقه بعد حتی کلمهای از آموزشهای شما در خاطر او میماند؟ به نظرتان این جمله منطقیتر به نظر نمی رسد: «چند پوسیدگی در دندان شما به وجود آمده که نیاز به پر کردن دارند».
اگر بیمارانتان را با آموزشهای علمی دندانپزشکی گیج کنید، معمولا هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد. به قول یک ضرب المثل قدیمی در حوزه فروش: «مشتریهای سردرگم هرگز خرید نمیکنند.»
با برقراری ارتباط مؤثر با بیماران، شما و تیمتان قدم بزرگی در راه افزایش پذیرش درمان نزد مراجعین مطب برداشتهاید.
منبع:دندانه