نگاهی به بازار کلان محصولات بهداشت دهان و دندان

در حال حاضر توجه سیاست‌گذاران کلان سلامت دهان در دنیا، از درمان دندان‌پزشکی به سمت توجه به بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی رفته است، چرا که نتیجه سال‌ها پرداختن به تکنیک‌های نوین درمانی، ماندن بار سنگینی از بیماری‌های دهان و دندان بر روی دوش آن‌ها بوده و ظاهراً درد چندانی را دوا نکرده است. در این گزارش، قصد داریم به وضعیت فعلی بازار محصولات بهداشت دهان در دنیا و پیش‌بینی میزان رشد آن‌ها در سال‌های آینده با توجه به تغییر رویه و سیاست‌های دولت‌ها بپردازیم.

پیش‌بینی ارزش بازار محصولات بهداشت دهان
براساس گزارش تعدادی از شرکت‌های تحقیقاتی از جمله Research and Markets، بازار جهانی محصولات بهداشت دهان تا سال ۲۰۲۲ به پنجاه و سه و نود و هفت صدم میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که ارزش این بازار در سال ۲۰۱۷، چهل و سه و سی و یک میلیارد دلار است و نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) چهار و نیم درصد دارد. البته شرکت تحقیقاتی Grand View Research (GVR) در این مورد قدری محافظه‌کارتر است و می‌گوید بازار محصولات بهداشت دهان که سال ۲۰۱۶، بیست و هفت و دو صدم میلیارد دلار ارزش داشته است تا سال ۲۰۲۵ به چهل میلیارد و نهصد و بیست میلیون دلار می‌رسد. هر دوی این شرکت‌ها، رشد این بازار را در نتیجه افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت رعایت بهداشت دهان، افزایش پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال و پیشرفت‌ فناوری در محصولات بهداشت دهان می‌دانند.

سهم محصولات مختلف از بازار بهداشت دهان
به گزارش Research and Markets، خمیردندان بیشترین سهم را از بازار محصولات بهداشت دهان در سال ۲۰۱۶ داشته است. GVR هم با سهم قابل توجه خمیردندان در این بازار موافق است و در کنار آن، اشاره می‌کند که مسواک برقی، محصولات محافظت از دندان مصنوعی و لوازم جانبی بهداشت دهان هم در این بازار از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند.

کدام قاره‌ها سهم بیشتری از این بازار دارند؟
Research and Markets می‌گوید در حال حاضر اروپا بیشترین سهم را در بازار محصولات بهداشت دهان دارد، اما تخمین می‌زند که منطقه آسیا اقیانوسیه به دلیل جمعیت بالا، افزایش پوسیدگی دندان، افزایش آگاهی نسبت به اهمیت بهداشت دهان و افزایش درآمد مازاد، شاهد بیشترین CAGR تا سال ۲۰۲۲ باشد. این در حالی است که به گزارش شرکت GVR آسیا اقیانوسیه بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است و به اعتقاد آن، همان‌طورResearch and Markets می‌گوید این منطقه شاهد بیشترین نرخ رشد هم خواهد بود. در ضمن این کمپانی تحقیقاتی، معتقد است رشد بازار محصولات بهداشت دهان در اروپا، ناشی از سالخوردگی جمعیت و افزایش پوسیدگی دندان در مردم این قاره است.

یکه تازان بازار بهداشت دهان
یکه تازان بازار بهداشت دهان

Research and Markets اضافه می‌کند کارخانه‌های منطقه‌ای در کشورهایی مانند هند، چین و برزیل با تأثیر گذاشتن بر بازارهای در حال توسعه، بر کمپانی‌های جهانی فشار وارد می‌کنند. چرا که در مقایسه با آن‌ها قیمت‌های کمتر و تخفیف‌های بیشتری پیشنهاد می‌کنند و کمپانی‌های شاخص جهان را وادار می‌کنند تا در بازارهایی که به تازگی به آن‌ها ورود کرده‌اند، سود کمتری بگیرند.

موقعیت آمریکا در بازار محصولات بهداشت دهان
به گزارش پایگاه داده‌های Statista، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ بیشترین عایدی را از محصولات بهداشت دهان داشته است، اما کمپانی تحقیقات تجاری euromonitor، می‌گوید بازار این محصولات در آمریکا، در چند سال اخیر با رشد کمی مواجه بوده است. به طوری‌ که سال ۲۰۱۵، این بازار در این کشور ۲ درصد رشد داشته و سال ۲۰۱۶ هم بازار بسیاری از محصولات بهداشت دهان در آمریکا رشد کم و تک رقمی داشته است. گفتنی است به گزارش این کمپانی، پرفروش‌ترین محصولات بهداشت دهان در این کشور، نخ دندان، خمیردندان و مسواک‌های برقی هستند.

یکه تازان بازار بهداشت دهان
یکه تازان بازار بهداشت دهان

تقاضای ثابت و راکد محصولات بهداشت دهان در آمریکا، خبر از رشد ناچیز این بازار می‌دهد و تولیدکنندگان، ترغیب شده‌اند محصولاتی جدید با مزایای جنبی هرچه بیشتر و مواد تشکیل دهنده عجیب و غریب تولید کنند تا بتوانند مشتری را به سمت خود بکشانند.

 

منبع:دندانه

Views All Time
Views All Time
19
Views Today
Views Today
1